2011/05/23

När börjar vi tränas till att bli kvinnor?

Företaget Skopunkten har lanserat sommarens skor, däribland finns dessa;



De går att köpa från storlek 24, alltså till barn runt 1 års ålder. Nu har en facebookgrupp skapas som fördömmer företaget. Men jag vet inte om man kan lägga skulden på ett företag. Företag köper in det som efterfrågas och köps utav kunden. Alternativt så produceras det och sedan skapas en efterfrågan.  Jag skulle mer vilja säga skäms till alla föräldrar som köper dessa skor.
Vad ska en ettåring med klack till? Hur kan det ens finnas en tanke hos en förälder att sätta dessa skor på sitt barn? En ettåring har nästan precis lärt sig gå och har ostadiga ben. Ska vi redan vid början av livet lära småflickor att det inte ska vara bekvämt att använda skor, - utan att de bara är till för att förbättra ditt utseende? Och vem fan vill "förbättra utseendet" hos en ettårig? Klackar är till för att förlänga benen, att få en mer eftertraktad attraktionseffekt. Behöver våra barn det?

Det är lätt att lägga allt ansvar på butiken (och jag försvarar verkligen inte produkten, eller butiken, här), men vi som köpare måste ju också vara kritiska, - vi kan inte bara handla saker för att de finns.
Jag hoppas verkligen att dessa skor inte säljer och att affären måste upphöra med försäljningen av dom. Dessvärre tror jag att det tyvärr finns för många rötägg i vårt avlånga land för att det ska hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar