2011/05/24

Unga tjejer utökar sitt riskbeteende

Enligt Metro tar dagens tjejer allt fler risker än tidigare. De "risker" som Metro listar upp är följande;
   Har fler sexförbindelser.
    Tar kontakt med okända män på krogen.
    Kombinerar sex och alkohol.
    Kör fort med bil.
    Går ensamma hem på natten.

Sex, - Jag förstår inte varför tjejers sexliv ska ses som en risk. Okej om det stod OSKYDDAT sex. Men hur kan det vara en risk att ha fler sexförbindelser i allmänhet? Ingen säger någonsin till killar att det är farligt att ha sex med många tjejer. Jag läste en mycket intressant bok genom skolan för ett tag sen, där det poängterades att i behandling (såsom missbruk, psykvård osv) pratar behandlaren ofta och mycket med tjejer om deras sexualitet. Man förklarar risker så som att få sjukdomar och graviditet. Man pratar inte om sex som något njutbart eller något positivt. I behandligen med killar nämns inte ens sexfrågan, och man pratar absolut inte om några risker. Varför ska tjejernas sexliv vara av intresse för behandligen, men inte killars? Låt tjejer ha hur mycket sex de vill, med hur många de vill så länge det inte skadar någon. Att se det som en risk är löjligt. Eller, om man nu vill se det som en risk, - gör så även för killar. Killar är knappst immuna mot könssjukdomar, vad jag vet. & en kille har väl lika stor risk/chans att få med barn som en tjej.

Tar kontakt med okända män på krogen, - återigen ses tjejers sexualitet som en risk. Eller, det behöver väl inte ens vara sexualitet - man kanske bara vill prata med någon man inte känner sen förut? Och om man ska säga att det är en risk för tjejer att prata med okända män på krogen, - indikerar man inte på att tjejer borde akta sig för män då? Att män är farliga? Vad menas, - att alla män är potensiella våldtäktsmän?

Kombinerar sex och alkohol, - ja jävlar. Sexualitet var det ja. Är det farligt att ha sex när man är påverkad av alkohol? Nej, det är klart det inte är. Då måste det betyda att de menar att risken med att ha sex onykter är att partnern ska göra något som tjejen inte är med på. Alla män är potensiella våldtäktsmän klyshan, IGEN? Vi har väl alla lärt oss vi det här laget att en tjej som har frivilligt har sex med en man när hon är onykter är fullständigt ansvarig för mannens handlingar under sexakten. (Hur kommer det sig annars att kvinnans alkoholintag under kvällen alltid utreds vid våldtäktsutredningar? Vidrigt. Fullkomligt vidrigt.)

Kör fort med bil, - otroligt korkat vem som en sitter bakom ratten.

Går ensamma hem på natten, heja de brudar som vågar! Jag vågar inte. Jag är bosatt i Örebro som har varit utsatt för en rad överfallsvåldtäkter sen jag flyttade hit för två år sedan. Innan jag flyttade hit hade jag inte så svårt att gå ensam på natten, - men jag har i för sig nästan alltid haft hund och/eller överfallsspray med mig. Vi kvinnor får lära oss från samhället att vi inte SKA gå ensamma, - för då kan det hända oss något. Vi lär oss att vara rädda. Men ingen varnar någonsin killar för att gå själva, - även fast det är mycket farligare för dom då de blir rånade och överfallna mycket oftare än en överfallsvåldtäkt sker. Är det rimligt att vi tjejer ska vara konstant rädda för okända män när vi är ensamma? Jag vill säga nej, men jag är det själv. Skitsamhälle.


Jag tror att det här med att tjejer tar mer risker (misshandlar oftare än förrut, är mer kriminella än förut osv) kan bero på att när vi pratar om jämställdhet idag så pratar vi ofta om att kvinnor ska kunna ha samma egenskaper som män. Kvinnor ska anamma alla de risktagande egenskaper som männen har för att vara likvärdiga. Det lär tjejer att det är helt okej att göra typiskt "manliga" saker, medans män fortfarande inte alls får ta sig an "kvinnliga" egenskaper. Jag tror vi måste bryta det här sättet att tänka, att vara jämställd innebär inte att kvinnor ska få vara mer som män och undertrycka typiskt kvinnliga egenskaper. Jämställdhet innebär att alla, oavsett kön, ska få vara precis som de är. Jämställdhet borde innebära att egenskaper inte har någon könstillhörighet.

1 kommentar:

  1. Som vanligt handlar det såklart om att kvinnor ska stanna hemma, vara nyktra och inte ha sex och bilkörandet ja det är väl såklart endast till för rediga män - för det är väl de enda som verkligen KAN köra bil ?
    Ja jag tror fortfarande att många män är rädda för kvinnor som faktiskt klarar sej själva och vågar vara sej själva.
    Ang sexet skulle det iofs kunna handla lite om vad "karlar ställer till med" - livmodercancer risken säjs ju öka med mycket sex, ja vad vet jag ?
    Kan det ha varit en karl som gjort listan ?

    SvaraRadera