2011/05/12

Männen som subjekt

Om kvinnan är objektet, så blir männen ganska självklart subjektet.
Självklart är könsnormer någonting som inte heller är lätt för män. Männen ses som den ständigt handlande, den som ska bestämma och alltid vara redo för sex. När jag pratar om reklamerna i inlägget nedanför, är dessa ödesläggande även för män.
Jag ville inte att framställa kvinnor som mer förnedrade än män, men sanningen är den är det är så jag ser på det hela. Kvinnor blir förtryckta, men för det tycker jag inte vi ska ta på oss någon offer roll. Inget hjälper av att spela martyr, - det vi istället måste göra är att förändra (detta gäller både män och kvinnor).
Jack & Jones - reklamen nedan anmälde jag ur två synpunkter, - dels ur kvinnans, och dels ur mannen. Att en man ska behöva ha flertalet tjejer, träna och ha snygga kläder från deras kollektion för att ens kunna vara med i spelet är fel.

Att ständigt vara objekt respektive subjekt ställer höga kvar på både oss kvinnor och på män. Män måste vara handlingskraftiga, och kvinnor får kravet att "vilja" bli utsatt för mannens handling.
För att ge ett enkelt exempel; om du läser en roman så beskrivs ofta kvinnan utifrån hur mannen ser på henne "Han (subjekt) såg på mig (objekt), och jag förstod att han (subjekt) beundrade mina vackra former (objekt)". Om sedan exakt samma situation ska beskrivas från mannens synsätt så blir det "Jag (subjekt) såg på henne (objekt), och hon förstod att jag (subjekt) beundrade hennes vackra former (objekt)". Med andra ord blir kvinnan objektet oavsett om vi väljer att se saken ur mannens eller kvinnans synvinkel.

Kommer ni ihåg för några månader sen när Boxer-Robert posade i kalsonger i reklamen? Det blev anmält och fällt inför granskningsnämden. Reklamombudsmannen ansåg att reklamen var kränkande för män. ”Även om avsikten med annonsen var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten i sig framställs mannen genom sin pose och brist på kläder som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet.” (Reklamombudsmannens uttalande)
Det är självklart inte rätt att objektifiera männen, men att en reklam med en animerad man i kalsonger blir fällt, medans nästintill nakna kvinnor ses i reklam överallt utan att någon jävel reagerar är så fel.

Enligt en utredning av Regeringen så beräknas det genomsnittliga dagliga TV-tittandet från åldern 3 år och uppåt uppgå till 146 minuter, vilket innebär cirka 17 timmar i veckan. Sammantaget resulterar det i cirka 900 timmar av TV-tittande per år och person, och räknar man lågt (då SVT:s kanaler inte har reklam) medför detta att vi som TV-konsumenter ser runt 300 reklaminslag i veckan och runt 16 000 per år. Forskning har visat att TV-reklamen förefaller vara den reklamform som har störst inflytande på barn och ungdomar.

I samma rapport från Regeringen redovisar Konsumentverket att reklam ständigt visar en tendens till ökad sexualisering och objektifiering av kvinnor. Kvinnobilden anses fortfarande schabloniserad, - de är unga, befinner sig nästan bara i privata sfärer (hemmet) och saknar social identitet. Samtidigt, menar Konsumentverket, så har mannens roll i reklamen allt mer skildras som subjekt. Konsumentverket menar på för den köns-diskriminerade reklamen är ett samhällsproblem. Denna redovisning från Konsumentverket gjordes på sent 80-tal, och i rapporet skrivs att sedan dess har anmälningarna bara blivit fler, och man ser ingen minskning av dessa reklamer. Det som däremot har förändrats är att reklamerna tänjer mer och mer på gränserna, och "närmar sig den rena pornografin".

Boxer-Robert


Företaget Sisleys modekatalog.
Aspiros reklam för deras nummerupplysningstjänst 118 003

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar