2011/05/27

Studier lönar sig mest för män

Enligt en ny rapport från Högskoleverket så får åtta av tio som tar examen ett jobb inom ett år. Men att studera lönar sig mest för män 84 procent av männen får jobb direkt efter examen, medan 78 procent av kvinnorna får det. För män är det lättast att få jobb i kvinnodominerade yrken, så som lärare, sjuksköterska, socionom och psykoterapeut. Det finns ingenting som talar för att kvinnor som vänder sig till mansdominerade yrken har samma förtur.

Kvinnodominerade arbetsplatser letar ofta efter manliga kollegor, så de män som söker sig till dessa områden får ofta förtur, och kan jobba sig upp snabbare. Jag vet inte hur många gånger lärare/föreläsare/proffesorer/elever på min skola sagt att de killar i min klass kommer bli chefer, med en liten klackspark. Som att de önskar att det inte var så, men vi alla vet. Socionom är ett kvinnodominerat yrke, men ändå finns en hög andel manliga chefer. Manliga socionom har även högre lön än kvinnliga.
Känns jävligt kul att läsa om när man själv sitter med en skittråkig hemtenta.. Roligt att någon annan som gör samma sak som jag ska kunna få ett bättre jobb med bättre lön för att denna har ett kön som sticker ut istället för in. Haha, vilken bitterfitta man blir av det här!
Jag tycker på ett sätt att det är bra att man får in mer män inom de kvinnodominerade yrkern, men jag tycker inte att det borde finnas någon förtur beroende på kön. Och att det ska vara lättare att klättra inom karriären, är helt fel. Personerna borde bedömmas efter vad de gör, inte om de är man eller kvinna. Det är ju precis så kvinnor blir bedömda inom de mansdominerade yrkerna, så varför är det inte tvärt om också?

1 kommentar:

  1. Ang. den högre lön som killar förväntas få stämmer det inte alla gånger. I de fall som det stämmer tycker jag personligen att det ger medarbetarna (kvinna som man) möjlighet att argumentera för lika lön för lika arbete. Att någon får högre lön kan vara positivt för alla inom yrket/branschen då professionen/arbetet uppenbart värderas högre, det kan ju faktiskt vara så att arbetet har effektiviserats genom att personalgruppen blivit mer mångfaldig, men som du säger är det inte rätt att ge EN enskild person all cred för det. Som jag har förstått det är en stor del kvinnor mer försiktiga i sina löneanspråk och rent av mesiga i jämförelse till männens löneförhandlingar. Åter igen en värderingsfråga, vissa värderar att de har ett fast jobb att gå till och andra värderar en högre lön och är beredda att byta jobb om lönen inte motsvarar deras förväntningar, dessa "risker" måste kvinnor bli mer modiga att ställa sig inför.

    SvaraRadera