2011/06/09

Den riktiga mannen

(Förlåt att det varit tyst ett tag, jag har både haft och varit besök. Underbara dagar!)

Vad är en man egentligen? Hur är en man? Jag skulle vilja påstå att en man är en man när han vågar vara som han vill vara. Jag ser manlighet i någon som visar styrka, men även svaghet. En "äkta" man är för mig en "äkta människa", någon som är sig själv trogen och ärlig i vem man är. Egenskaper som jag även tillskriver en "äkta kvinna", så jag antar att jag egentligen är ute att definera något som för mig symboliserar äkthet och ärlighet oavsett kön.
Men ändå finns det så otroligt många sociala regler som bestämmer vad som är manligt och kvinnligt. En man är stark, en kvinna är svag. En man är hård och distanstagande, en kvinna är mjuk och omhängertagande.
Det har börjat storma en del om Slitz, som har gjort 25 budord om hur en man ska vara. Bl.a. kan man läsa;

"10.Skadeglädje.
En olycka där du eller en kompis är inblandad är alltid en källa till sann glädje såvida ingen blivit rullstolsbunden. (Sätter du hojen i ett träd och bryter handleden är det en bild på den kvaddade mc:n som är samtalsämnet, inte din jävla hand.)"


En man är alltså någon som inte ska visa någon svaghet efter fysisk skada.

"14. Håll avståndet
Du kramar aldrig en annan man med båda armarna, en arm räcker bra, samtidigt ger du din kompis en värmande dunk i ryggen – ”bro hug” helt enkelt. (Undantag: Under fotbolls- och hockeymatcher är sportkramar tillåtna vid avgörande mål. Du får även krama din bror och far på deras död bädd.)"

En man är någon som inte kan visa känslor öppet och absolut inte till sina vänner av samma kön. Då blir man automatisk homosexuell, eller vad? Såklart ska undantaget vara vid sportsliga aktiviteter, - det finns väl inget så manligt?

" 25. Börja i rätt ordning.
En gentleman börjar aldrig i tvåan…
 (För då kan du inte köra i ettan efteråt utan att byta kondom.)"

Så jävla vidrigt att jag knappt vet vad jag ska skriva, - jag blir så förbannad. Vår syn på sex idag är så fruktansvärd FEL! Alla killar är alltid kåta, - tjejer är alltid villiga och ska alltid ställa upp på analsex. När blev analsex något vardagligt? Jag förstår verkligen inte. Jag kanske är gammalmodig, men jag gör verkligen inte det. De flesta tjejer som jag vet tycker verkligen inte om analsex, men ställer upp iaf för de "anses göra det". Killarna vill, och det pratas om det som en naturlig del av sexet överallt. Jag vet många gånger då killen inte ens frågat tjejen först, utan bara gör det som om det vore helt normalt. Och killar som TJATAR på sina flickvänner när de säger nej. TJEJER, FÖR FAN, - SÄG NEJ OM NI INTE VILL, och ger er fan inte! (Okej, nu kom jag kanske ifrån ämnet, men det behövdes sägas!)

Slitz har även 10 budord för "den otrogna mannen" där det första är

"1. Du skall inse biologiska fakta
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: För en man är otrohet naturligt – monogami är onaturligt. Att du lite då och då känner ett behov att sätta på någon annan än din flickvän som omväxling är inget du ska känna dåligt samvete över."

Det här ger ju en ganska mycket att fundera kring;
Är vi monogama varelser? Kan vi hålla oss till en person?
Varför skulle otrohet vara naturligt för en man, en inte för en kvinna?
Varför ska man inte känna dåligt samvete över att man går bakom ryggen på den man älskar? (Ja, för det ingår i budorden att aldrig låta tjejen få veta, och hur man gör detta på bästa sätt)
Om ett par bestämmer sig för att ha ett öppet förhållande så är det en sak, - men folk som går bakom ryggen på sin partner är i mina ögon inte vatten värda. Respekt, har någon hört det ordet förut? Vill du knulla någon annan än din parter, så stå för det! Själv fattar jag inte alls grejen med otrohet, men jag är väl "gammalmodig" i det här också..?


Det finns en sjukt dålig låt som anses vara en av årets "sommarplågor", nämligen låten Vill du ligga med mig då? av Eric Amarillo. Det är inte min typ av musik, - men den tar upp många utav de komplexa krav som killar möter i sin mansroll. Texten går bland annat;

Om jag ger dig mina tårar,
men är stark när du är svag.
Spelar sweet home Alabama,
på en läger elds gitarr.
Om jag är säker på mig själv,
men aldrig är för självgod.
Om jag är en alfaman i sängen,
men aldrig bråkar.
 
Om jag inte är så svartsjuk,
inte håller dig så hårt.
Om jag inte är så macho,
men försvarar dig ändå.
Om jag ljuger om min barndom,
säger att den varit svår.
Väcker modern i ditt hjärta,
leker mamma pappa. 


Den finns i mer avskald version här, för oss som inte gillar klubb-dunket.

1 kommentar:

  1. Så jäkla bra skrivet Sandy!
    Håller med till 100%.
    Speciellt med analsexet, känner en tjej av alla jag vet som tycker det är kul. INGEN ANNAN. Men ändå ska killar försöka sig bakvägen, och blir förvånade när man inte vill. Sen kommer dessa småtänkta killar och gör grejer som detta i tidningar. ÅH!

    SvaraRadera