2011/05/29

Clean your balls, - angels will fall!

Har ni sett den nya reklamen för AXE? Eftersom jag är en såndär konstig typ som inte kollar på TV så ser jag väldigt sällan reklamfilmer. Men igår såg jag nya reklamen för Axe, som var otroligt löjlig. "Even angels will fall" visar änglar som faller ner från himlen, för att sedan samlas runt en kille, och krossar sin gloria. Jag har alltid tyckt att Axe gör förnedrande reklam, både för kvinnor och för män. Kvinnor framställs som människor utan egen vilja, - de faller ju alla oundvikligt för de män som använder Axe, och män framställs som både odugliga att attrahera kvinnor själva men också som ett väldigt subjekt vart främsta mål är att få (mer/fler) kvinnor. Har t.ex. tänkt på att på baksidan av duschtvålen så finns det två teckande bilder, - en som visar användning av tvålen och en som visar en man om som är omringad av kvinnor.
När jag googlade för att se reklamfilmen igen, kom jag in på deras, faktiskt ganska vidriga, hemsida där de hade ännu värre reklamer än änglar som faller.




I reklamfilmen "Get clean to get dirty" klär kvinnor på en strand av sig medan en man duschar av sig med Axe tvål. Reklamen syftar på att du som man ska vara ren för att få sex.


De har även en fin reklamfilm där flertalet kvinnor diskuterar hur man bäst gör rent "kulpåsar". De vill inte ha "smutsig utrustning" och en kvinna ringer och frågar någon om hur man bäst gör rent dom. Dessutom frågar hon om det finns någon risk för att hon ska få dom i ansiktet när hon håller på att tvätta dom? Vad fan är det? Man kan dessutom se fler olika telefonsamtals som rings, alla vilket antyder på hur man bäst gör rent ett manligt könsorgan. Tror ni att det skulle kunna finnas en liknande reklam om kvinnors könsorgan, - där killar ringer runt och frågar hur man bäst gör rent det?



Vad tycker ni om de här reklamerna, och om hur Axe framställer män och kvinnor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar